Reklam
Reklam

MİCHELANGELO VE PİETÀ

Murat Şahin
Murat Şahin
  • 12.06.2019
  • 91 kez okundu

“Mermere sıkışmış bir melek gördüm ve onu özgürlüğüne kavuşturuncaya dek mermeri oydum.” Der Michelangelo Hz. Meryem için.
Hıristiyan sanatında, özellikle heykelde, Meryem Ana’yı ölmüş oğlu İsa’yı kucağında tutarken gösteren sahnelere “Pieta” denir. En ünlü Pieta heykeli Michelangelo’ nun yapmış olduğu mermer heykeldir.
Michelangelo, 1496’da Roma’ya taşındıktan bir yıl sonra Fransız kardinal Jean de Billhères kendisinden bir heykel yapmasını istedi. Ölümünün ardından hatırlanmak isteyen kardinal bu heykeli mezarı için sipariş etmişti.

Michelangelo, heykeli dev bir Carrara mermeri bloğu üzerine yaptı. Beyaz ve mavi renklerde olan bu mermer, adını İtalya’da çıkarıldığı bölgeden alır ve Antik Roma’dan beri heykeltıraşların popüler tercihlerindendir. Michelangelo’ nun bu blok için kullandığı en mükemmel blok olduğunu düşündüğü ve bu sebeple Pietà’ nın bakımına diğer tüm eserlerinden daha fazla özen gösterdiği söyleniyor.
Tam da bu sebeple olsa gerek Pieta, Michelangelo’ nun imzaladığı tek eseridir. İmzanın da etkisiyle Michelangelo adı hızla yayıldı, halkın Pietà’ ya olan hayranlığı arttıkça Michelangelo da henüz 24 yaşındayken büyük bir ün kazandı.
Yapımından 200 yıl sonra Pieta, Vatikan’daki Aziz Petrus Bazilikası’ na taşındı. Yüzyıllardır ayakta bütün ihtişamıyla duran Pieta, 1972’de Macar Laso Toth’ un çekiçli saldırısına uğradı. Toth, tam 12 çekiç darbesiyle Meryem’in sol kolunu ve burnunu kırıp sol gözünü ve yanağını da zedeledi. Saldırıdan sonra Toth, adli bir ceza almadı. Sosyal olarak tehlikeli bir insan olduğu gerekçesiyle 2 sene akıl hastanesine yatırıldı. Çıktığında da İtalya’ dan sınır dışı edildi.
Eserin restore edilip edilmeyeceği uzun süren bir tartışma konusu oldu fakat son olarak restore edilmesine karar verildi. Etrafa saçılan her bir mermer tanesi toplandı, görünmez bir yapıştırıcıyla özenle bir araya getirildi ve yerine yerleştirildi. Restorasyon 10 ay sürdü. Restorasyonun ardından Pieta, artık kurşungeçirmez bir camın ardından sergileniyor.

YAZARIN SON YAZILARI
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ